divendres, 7 de setembre del 2012

Ser o no ser (mare)

L'any 1921 Margaret Sanger va escriure el lema que regiria en la lliga per el Control de la Natalitat a Estats Units. 

Creiem que els nens han de ser concebuts amb amor, nascuts en el desig conscient de la mare, en condicions que facin possible un neixament i una vida saludable. Per tant, creiem que tota dona ha de posseir el poder i la llibertat per evitar la concepció, excepte quan  aquesta li satisfagui. 

Qui era Margaret Sanger i perquè va fundar la lliga per el control de la Natalitat? Suposo que, com jo, fins que no heu llegit aquest nom no us sonava de res. Doncs bé, crec que val la pena que la conegueu. 

M. Sanger i els seus fills
Nascuda en una família nombrosa i catòlica, però amb un esperit fortament lliberal, va decidir des de un bon principi dedicar-se a la cura dels demés. Va fer-se enfermera. Les seves inquietuds socials van fer que es decantés per l'atenció a les clases més desfavorides. Allà es topà masses vegades amb la trista realitat femenina aquells anys. Embarassos no desitjats i morts per avortaments "autoprovocats".  Fins que va dir prou, que aquella realitat no podia seguir-se mantenint. Es va dedicar a la lluita per aconseguir mètodes anticonceptius femenins. En aquells anys a Estats Units, i possiblement a molts altres països, aquell era un tema tabú. De fet, estava prohibit per llei difondre informació sobre anticonceptius femenins. Això va provocar la detenció de Margaret en diverses ocasions. 

En una de les sentències condemnatòries el jutge va sostenir: "Una dona no té dret a copular amb el sentiment de seguretat que no hi haurà cap concepció posterior". 

Va ser acusada de obscenitat, de incitar a l'assessinat i d'assessinat.

A Margaret Sanger i a la seva força i entrega li devem que es deixés d'anomenar Limitació de la família i es passés al ara comú, Control de Natalitat. Li devem la difussió de mètodes anticonceptius,  però pel que passarà a l'història aquesta activista pels drets de les dones és per haver convençut a la millonaria Katharine McCormick a invertir en la fabricació de la Píldora Anticonceptiva. 

Els coneixements per tirar endavant aquesta píldora feia anys que eren coneguts però cap farmacèutica volia inveritir-hi, i només gràcies a la iniciativa d'aquestes dues dones va poder sortir a la llum aquest invent. 

En aquell moment fou un gran revolució i ha ajudat a moltes dones a ser propietaries del seu cos i a decidir ser o no ser mare. 

Converitir-se en mare sense cuestionarse els motius pot tenir consecuencies emocionals greus per les mares i pels seus fills. Viure la presió d'un embaraç, un part i la criança sense desitjar-ho o sense ser capaç d'afrontar-ho pot tenir conseqüències tràgiques. 

Darrerament he llegit alguns blogs on es qüestiona la utilitat de la píldora. Jo la he fet servir algunes temporades i em va anar molt bé, però reconec els problemes que comporta. Ara ja fa temps que no prenc pastilles i no crec que ho tornés a fer. M'agrada sentir el meu cos, ser conscient de quan estic ovulant, de quan m'ha de venir la regla. Crec que això em dóna autoritat sobre mi mateixa. 

Això no treu que reconegui l'esforç i la influència de les dones que m'han precedit. 

Tota la meva estima i reconeixement per aquelles activistes que han fet possible que les dones prenguèssim el control sobre nosaltres mateixes. 

(Com vaig prometre, he tornat amb ganes!)

8 comentaris:

  1. I gràcies a que hi ha persones així de valentes es poden aconseguir moltes coses tan grans i importants com aquesta.

    La frase del jutge m'ha semblat molt forta però clar, sempre som les dones les que acabem rebent. Serà que als homes no els hi ha anat bé la pastilla... El pitjor és que aquesta mentalitat encara la deuen tenir més persones de les que ens pensem.

    Jo faig servir el Nuvaring i la veritat és que estic encantada. A mi això de sentir el meu cos no m'agrada gens perquè el meu cos no em parla, em crida directament i les meves regles són horribles! Imagino que depèn molt de l'experiència de cadascuna.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo també he estat molt contenta quan la he fet servir. De fet jo les feia servir bàsicament pel dolor, he tingut temporades dolentíssima i m'he desmaiat més d'un cop pel mal que tenia. Per sort després de parir no són tan doloroses.
      El que em sembla una mica fort és que l'única solució que et donin els ginecòlegs pel dolor de regla sigui els anticonceptius, no?

      Elimina
  2. Ui, a mi és que després de parir em continuava fent mal i el pobre ginecòleg m'ha receptat de tot. Fins i tot prenia antalgin combinat amb ibuprofé i res. Al final vaig haver d'anar a pel Nuvaring perquè no només era dolorosa sinó que em durava més d'una setmana.

    HORRIBLE!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si jo vaig començar amb l'antalgin i vaig seguir amb l'iboprofé...he fet veritables disbarats per fer-me passar el dolor! Per sort ara en prenc potser un i jo està. Potser amb la tercera se't passa, no? jeje...jo ho probaria! ;)

      Elimina
    2. Jajaja! Estem ara mateix com per provar res. Calla, calla! A més, estic convençuda que seria un Genís :-P

      Elimina
  3. Ostres Anna, ens has regalat una entrada formidable. No coneixia la història d'aquesta dona que, sense fer cap tipus de judici, ha estat determinant en la història de moltes dones posteriors a ella. Ens encanta que hagis tornat amb tanta força. Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Sandra! Tenia ganes de fer alguna entra amb una mica de contingut, que feia un temps que la meva vessant històrica la tenia abandonada...

      Elimina
  4. Molt interessant, sens dubte el fet que les dones tinguem aquest control sobre el nostre cos ha marcat un abans i després, i ha suposat una millora.

    Ara bé, com dius, també em sorpren la facilitat amb que alguns gines recepten la píldora a les noies que tenen regles irregulars o dolor. Jo penso que començar de tan joves amb la pastilla deu tenir alguns efectes colaterals...
    Però bè, d'això no en té cap culpa la Margaret Sander i ja és un altre tema....
    petons!

    ResponElimina