dimarts, 17 de gener del 2012

Engegar a dida

No sé perquè no havia fet encara aquest exercici...mirar l'entrada de dida al diccionari de l'Alcover-Moll.

Tot ha començat en pensar sobre la frase feta amb què he titulat l'entrada, que a mi se'm fa força corrent. Engegar a dida vol dir acomiadar amb menyspreu i, què hi ha al darrera? doncs suposo que el menyspreu que es suposava, dins la tradició popular, quan s'entregava un infant a una dida.

Com deia, però, en consultar aquest diccionari, he trobat moltes altres frases fetes que il·lustren la visió que es tenia sobre el didatge en el context popular..



Si vols esser malparlada, sies dida o mossa de soldada.

Malaventurat qui ha de buscar dida, i malaventurat qui ha de criar per altri.

Si vols tenir bona vida, posa't a dida; si la vols tenir millor, majordona de rector.

Mentre cria la dida, bona vida; quan la criatura és criada, ni dida ni dinada.

Abans d'una dida bèstia, una bèstia dida.

Em venen al cap moltes reflexions en llegir-les, i vosaltres, que en penseu?


9 comentaris:

  1. Quines frases més curioses! Suposo que tot plegat demostra que no eren molt ben vistes o la seva funció social.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, aquesta és una mica la imatge, no? A mi se'm fa curiós, perquè en principi, haurien de gaudir de cert prestigi, o el fet que donar un nen a una dida podria haver estat vist com una marca de prestigi social i no era així, en canvi.

      Elimina
  2. Aviso que faré un comentari una mica superficial : Donar el pit tan de temps no t'ha de deixar anorèxica perduda? La senyora de la foto ben saludable que es veu!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ai, noia, hi ha de tot, suposo...però jo arribo a donar molt de temps i em quedo en els ossos, això segur! jeje

      Elimina
  3. A mi em dóna la impressió per les dites que haver de recórrer a una dida era com reconèixer que no eres prou bona mare, que no podies alimentar la teu fill. M'ha sorprès perque jo també tenia la impressió que era una marca de prestigi social.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sempre ens acaben jutjant fem el que fem, penso...

      Elimina
    2. i sobretot no deixem de jutjar-nos nosaltres mateixes...

      Elimina
  4. També m'ha sorprès aquest desprestigi!
    I, fent referència al que diu la Mamamoderna, jo també penso que donar el pit desgasta molt!! A les dides els hi haurien d'haver donat els millors menjars i haver-les tractat com a reines!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Així sembla que era a certs llocs, si eres la dida del princep, per exemple vives força bé...

      Elimina