dijous, 17 de febrer del 2011

Egipte on my mind. Primera part

Primer la banda sonora. Us enllaço el vídeo en que pensava quan vaig decidir el títol de la entrada. Així, mentre llegiu el que us vull explicar, podeu anar-la escoltant. 



Aquests dies ens han arribat unes imatges estranyes de la televisió. Ens han agafat per sorpresa. Resulta que els pobles, sense res més que la seva presència, voluntat, alegria i determinació, poden canviar les coses, poden fer caure al poder més aferrat. Em va semblar un fet tant emocionant que he decidit dedicar unes entrades a les mares, pares, fills i filles egipcis. Els vàreu veure? n'estava ple. Hi havia nens, nenes, mares, pares i gent molt jove. 

Però d'on prové aquesta energia? doncs els hi ve d'antic. Comencem les nostres històries familiars...

L'any 510 aC, sota el regnat de Dàrius I, Smithis, filla de Pediese i Ashsedjemes, es casà amb Bastet Tjaisopedenium, fill de Horur i Naenesbastet. "Hem convertiràs en la teva esposa i em donaràs a canvi peces de plata. El meu cor esta content amb aquest contracte".

L'any 311 aC, el 7è any del regnat d'Alexandre, fill d'Alexandre. "Heràclides pren com esposa Demetria, procedent de Cos, ambdós nascuts lliures. Si Demetria descobreix qualsevol mal acte del seu espòs s'endurà la seva dot. Si Heràclides marxa amb cap altra dona serà considerat un insult cap a Demetria, així com si té un fill amb una altra dona".

L'any 251 aC, el núm 33 de Khoiakh, fill de Ptolomeu. Matrimoni de Taoutem, filla de Relou, i Patma, fill de Pchelchnos. "T'accepto com esposa i accepto la teva dot. El meu primogènit serà l'hereu de tota la meva propietat".

L'any 170 aC, dia 17 del Faraó Ptolomeu VI. Matrimoni de Paigesh i Tatilymhotep. " Et convertiré en la meva esposa. Aquí tens la llista de les meves propietats: un vel, una capa....Si jo t'abandono o tu m'abandones m'hauràs de donar o t'hauré de donar 110 peces de plata. Jo m'encarregaré de aportar-re l'aliment i la roba". Ella respon "Jo accepto Paigesh com espòs. El meu cor està satisfet amb tot el que s'ha dit prèviament".

El casament era en l'antiguitat l'acte fundacional de la família. Aquests pactes eren el primer pas; el següent , com tots podeu imaginar, era engendrar fills. 
Aquests exemples són contractes reals d'època antiga. Parelles que van existir i que amb la seva energia van començar a crear les bases de la població heterogènia que construiria l'Egipte d'avui en dia.
 
No sabem només els noms de les mares i pares de l'Egipte antic. Coneixem les seves cares. Al Fayum s'han conservat uns increïbles retrats, d'un realisme que fa posar la pell de gallina. Són d'època romana. Són els fills dels fills dels homes i dones dels contractes matrimonials que acabem de veure.




Demetria provinent de Gràcia, Taoutem filla d'Egipte o Tatilymhotep; també les dones que veiem en aquestes pintures, són mares de les mares de les mares de les mares que van tenir els fills de la revolta. Un brindis per a elles!

En la propera entrada veurem que passava amb els petits i les petites personetes que van néixer a Egipte en aquelles èpoques. Com els varen criar. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada